Чому меценатство набуло такої популярності на Заході? Чому бізнесмени вкладають свої кошти у колекціонування та підтримку культурних інституцій і наскільки це впливає на культурний сектор в цілому? Сьогодні редакція W-Fair спробує розібратися у цьому на прикладі мецената з Франції Бертрана Коста.
Ще 50 років тому родичі бізнесмена заснували в Америці благодійний фонд, який існує до цих пір і постійно допомагає з фінансуванням культурних і наукових проектів в Європі і Америці.
Бертран Кост – Золотий Меценат і член Ради розвитку Товариства сучасного мистецтва (Contemporary Art Society) в Лондоні – благодійної організації, що купує твори сучасних майстрів для подальшого розміщення їх у публічних колекціях. Нащадок і продовжувач традицій родини де Меніл – американських Медичі XX сторіччя, які були палкими прихильниками та поборниками сучасного мистецтва. Зараз
Де Меніл багато в чому визначали вектор розвитку мистецького середовища США, патронували освітню діяльність у галузі культури. Подружжя Домінік та Джон де Меніл заснували Фонд Меніл і музей The Menil Collection, серед арт-об’єктів у якому твори Марка Ротко, Джексона Поллока, Сая Твомблі та інших визначних художників; за їх безпосередньої участі була побудована каплиця Марка Ротко тощо.
Сам Бертран Кост є очільником благодійного фонду Search Foundation і у цій ролі багато чого зробив зокрема і для українських культурних теренів. Зокрема нещодавно Search Foundation став спеціальним партнером церемонії нагородження премії M17 Sculpture Prize.
Андрій Кириченко, що отримав спеціальну премію від SEARCH Foundation у номінації «За збереження і розвиток керамічних традицій», представив проєкт «Книги». Робота є ілюстрацією соціальної дистанції, самоізоляції, самоусунення. Вона про поняття, що примусово набули візуальної чинності, але за принципами яких сучасне суспільство існує з власної ініціативи кожного. Сам процес створення роботи був незвичайний: разом із керамістом, «Книги» писали навіть птахи – їхні сліди на сирій глині стали текстами на сторінках.
Робота Андрія не залишила байдужим SEARCH Foundation, оскільки фонд вже багато років фінансує і усіляко підтримує експедицію інституту археології з розкопок трипільської культури. Гончарство, унікальна і неперевершена кераміка є її невід’ємною частиною.
Про роботу Андрія висловився і очільник фонду SEARCH Foundation, Бертран Кост:
«Андрій у своїх роботах піднімає питання культурної самоідентифікації націй, історичних зв’язків, культурного спадку. Все це є дуже близьким до філософії та ідеології SEARCH Foundation.
Кераміка кожного народу є своєрідним етнопоказником, кодом нації, і такі речі обов’язково потрібно вивчати, зберігати, примножувати і передавати наступним поколінням. Крім того, популяризувати за межами України, що Андрій успішно робить. Українцям точно є чим здивувати світ».
Вже довгий час Бертран фінансово забезпечує дослідження наукової команди Інституту археології НАН України в галузі вивчення енеоліту Східної Європи, які вивели українську археологію на світовий рівень.
На питання про те, звідки бере початок захоплення Трипільською культурою та чому фонд займається фінансуванням розкопок в Україні, Бертран відповідає так:
«Коли багато років тому я вперше приїхав в Україну і почав розбиратися в її історії, я з’ясував, що велику роль в ній зіграла Трипільська культура. Мене зацікавили археологічні розкопки, тому я звернувся до інституту археології. Мені було цікаво підтримати їх діяльність і дослідження».
Крім того, за його участі постала велика кількість муралів на стінах київських будинків, було встановлено тимчасову інсталяцію Махмуда Бахші «Безкінечне святкування» на місці поваленого пам’ятника Леніну, відкрито пам’ятник Анні Ярославні, дочці Ярослава Мудрого, у Києві.
Про те, чи потрібно вносити в історичні міські ансамблі елементи сучасного дизайну, меценат говорить так:
«Це досить спірне питання. Я б хотів привести два знаменитих приклади, які, можливо, допоможуть мені на нього відповісти… Всім нам знайомі західноєвропейські готичні собори. У часи їх будівництва, вони всім категорично не подобалися – ці будівлі вважали жахливими і люди говорили, що тільки німецькі варвари могли таке побудувати. Зараз же для нас ці собори – витвір мистецтва. Якщо ви, наприклад, подивіться на площу Сан-Марко у Венеції – одне з найкрасивіших місць в світі, ви побачите, що вона з’єднує три різних архітектурних стилі.
Якось у Франції, в 70-х роках, ми почали будувати сучасні вежі всередині старих будівель, але дуже швидко відмовилися від такої практики. Тепер сучасні будинки будують за межами історичної частини міста, а в центрі можуть з’явитися тільки ті, які відповідають стилю і пропорціям навколишньої території. Я думаю це правильно».
SEARCH Foundation підтримує культурні ініціативи у всьому світі. Нам стало цікаво, чим виділяється серед інших Україна і, зокрема, Київ. Бертран Кост відповів так:
«Скрізь є свої нюанси і складності. Що стосується України, то працювати тут зараз, звичайно, стало складніше, тому, що у вас все змінюється, змінюються і правила. Я точно рекомендував би всім приїжджати до Києва, як це роблю я. Я буваю тут дуже часто і навіть перебував у Києві під час Майдану. Я підтримував ідеї, озвучені людьми. Ідеї європейської інтеграції, боротьби з корупцією, зміни системи управління країною, її модернізації.
Київ – дуже гарне місто, який, сподіваюся, перетворюється в абсолютно європейське місто. І хочу побажати киянам і українцям в цілому нарешті досягти економічного процвітання, якого вони заслуговують. Мені дуже хочеться, щоб якомога більше людей приїздило в Україну, а не їхало з вашої прекрасної країни».
Нагадаємо, раніше головний арт-дилер України Євгеній Карась в інтерв’ю Аллі Шоріній ррзповів про список Forbes, картинах у президентів та Родені у гаражах.